معرفی وای‌فای ۶ و راهنمای خرید روتر

معرفی وای‌فای ۶ و راهنمای خرید روتر

با عرضه آیفون‌های ۱۱ که از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند؛ اکنون این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا باید یک روتر وای‌فای ۶ بخریم؟

پیش از این، اسمارت‌فون‌های گلکسی اس ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ از استاندارد جدید شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای پشتیبانی کردند تا اتصال بی‌سیم سریع‌تر، قوی‌تر، با مسافت بیشتر و انبوهی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید برخوردار باشند.

روترهای وای‌فای ۶ هم از ابتدای سال ۲۰۱۹ وارد بازار شدند و اگرچه هنوز در ایران به طور رسمی و گسترده نیامده‌اند و قیمت بسیار بالایی دارند ولی امکان سفارش و خرید آن‌ها وجود دارد.

بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی مانند تلویزیون، لپ‌تاپ، پخش‌کننده‌ها و حتی برخی از دستگاه‌های اینترنت اشیا و خانه هوشمند نیز برچسب Wi-Fi ۶ دارند.

وای‌فای ۶ چیست؟

از نظر فنی، وای‌فای ۶ نسل جدیدی از شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای به نام ۸۰۲.۱۱ax است. استاندارد پیش از وای‌فای ۶، استاندارد ۸۰۲.۱۱ac بود که با عنوان وای‌فای ۵ یا روترهای AC می‌شناسیم و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ جدیدترین استاندارد وای‌فای بود.

پیش از ۸۰۲.۱۱ac نیز شاهد وای‌فای و روترهای ۸۰۲.۱۱n بودیم که در سال ۲۰۰۸ عرضه شدند و تا همین الان حداقل در ایران حضور دارند و پرفروش‌اند؛ چون ارزان‌قیمت هستند.

آیا اکنون زمان خرید روتر وای‌فای ۶ است؟

هفته پیش، موسسه WiFi Alliance برنامه‌های گسترش وای‌فای ۶ را تصویب و عرضه کرد تا مشخص شود چه دستگاه‌هایی با وای‌فای ۶ سازگاری دارند و باید از لوگوی «WiFi ۶ Certified» استفاده کنند.

به طور عمومی، وای‌فای ۶ مبتنی بر هر دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است. سرعت بیشتر، پهنای‌باند بیشتر، محدوده پوشش‌دهی بیشتر، کیفیت سرویس بیشتر و پشتیبانی بیشتری از دستگاه‌های متصل به وای‌فای می‌کند.

یکی از مزایای ویژه وای‌فای ۶، پشتیبانی از نسل جدید پروتکل رمزنگاری اطلاعات WPA۳ است.

روترهای وای‌فای ۶ می‌توانند ۱۰ الی ۱۱ گیگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشند که در مقایسه با روترهای وای‌فای ۵ با سرعت ۷ گیگابیت بر ثانیه، سرعت بیشتری برای آپارتمان‌ها و محیط‌های کوچک فراهم می‌کنند.

موسسه WiFi Alliance می‌گوید مزیت وای‌فای ۶ برای دستگاه‌های همراه، کاهش مصرف انرژی و بهبود عمر باتری است.

آیا ما اکنون نیاز به یک روتر وای‌فای ۶ داریم؟

جواب این پرسش مثبت است. همه ما فارغ از اینکه کاربر خانگی، گیمر، کسب‌وکار یا سرویس‌دهنده هستیم؛ به روترهای وای‌فای ۶ نیاز داریم. ترافیک اینترنت روز به روز افزایش پیدا می‌کند، دستگاه‌های بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند، برای استریم ویدیو و بازی نیازی به سرعت بیشتر و پینگ کمتر داریم و روترهای AC دیگر جوابگو نیستند.

آیا اکنون زمان خرید روتر وای‌فای ۶ است؟

روترهای وای‌فای ۶ قیمت‌هایی از ۱۳۰ دلار تا بالای ۴۰۰ دلار دارند. برخی مدل‌های رده بالا و فوق پیشرفته مانند ایسوس Asus RT-AX۸۸U قیمت‌هایی نزدیک به ۳۰۰ دلار دارند ولی در عوض قابلیت‌های QoS دارند که اجازه می‌دهد کارایی شبکه را در محیط‌های شلوغ افزایش دهید.

این روترهای برای استریم فیلم‌های ۴K از روی نتفلیکس یا بازی فورتنایت و Super Smash Bros. Ultimate مناسب هستند.

آیا دستگاه‌های فعلی من با وای‌فای ۶ کار می‌کنند؟

پرسش بسیار مهمی است که کاربران دنبال جوابش هستند. تقریبا هر دستگاهی که از سال ۲۰۰۰ به بعد عرضه شده قابلیت اتصال به وای‌فای ۶ و روترهای وای‌فای ۶ را دارد.

به‌ویژه دستگاه‌هایی که از وای‌فای ۴ و وای‌فای ۵ پشتیبانی می‌کنند؛ قابلیت سازگاری با وای‌فای ۶ را دارند ولی فراموش نکنید که این دستگاه‌ها همان سرعت و محدوده پوشش‌دهی سابق را خواهند داشت و نباید انتظار داشت در کارای آن‌ها تغییر چندانی رخ دهد.

هنگامی می‌توانید از تمام مزایا و قابلیت‌های وای‌فای ۶ بهره ببرید که دستگاه شما (اسمارت‌فون، تلویزیون، لپ‌تاپ، تبلت، پخش‌کننده و …) نیز مجهز به وای‌فای ۶ باشد و به روتر وای‌فای ۶ متصل شود.

پس چرا باید روتر وای‌فای ۶ خرید؟

هنگامی که دستگاه‌های قدیمی و فعلی ما از وای‌فای ۶ پشتیبانی نمی‌کنند؛ پس چرا باید سراغ خرید یک روتر وای‌فای ۶ برویم؟

مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند پشتیبانی از تعداد دستگاه به طور همزمان برای اتصال به وای‌فای و اینترنت باشد. روترهای وای‌فای ۶ می‌توانند به طور همزمان حداکثر با ۸ دستگاه لینک اختصاصی داشته و استریم دیتا کنند.

آیا اکنون زمان خرید روتر وای‌فای ۶ است؟

به‌زودی، هریک از ما در خانه و محل کار خود چندین دستگاه خواهیم داشت که باید به اینترنت متصل شوند و فقط از طریق وای‌فای این امر میسر است. روترهای فعلی جوابگوی این حجم از دستگاه و ترافیک شبکه نیستند ولی روترهای وای‌فای ۶ به راحتی اجازه می‌دهند چندین دستگاه در بالاترین سرعت و پهنای‌باند و بدون افت کیفیت شبکه یا افزایش تاخیر و پینگ و لگ، انتقال دیتا داشته باشند.

فراموش نکنید که روترهای وای‌فای ۵ (روترهای AC) حداکثر از ۴ دستگاه یا لینک استریم همزمان پشتیبانی می‌کنند.

آیا اکنون به روترهای وای‌فای ۶ مهاجرت کنیم؟

با همه مزایایی که برای وای‌فای ۶ و روترهای مبتنی بر آن برشمردیم؛ به نظر ما هنوز کمی برای خرید روترهای وای‌فای ۶ زود است.

این روترها تازه وارد بازار شده و قیمت‌های بالایی دارند. از سوی دیگر، دستگاه‌های همراه و کامپیوترهای رومیزی بسیار کمی از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند تا بتوانید از مزیت واقعی این شبکه‌های بی‌سیم استفاده کنید.

اگر در ایران زندگی می‌کنید؛ قطعا برای خرید روتر وای‌فای ۶ کمی زود است و باید حداقل ۶ ماه الی ۱ سال دیگر صبر کنید. به علاوه، بحث قیمت این روترها بسیار مهم است.

تا چند ماه دیگر، تلویزیون، اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌های بیشتر با وای‌فای ۶ عرضه می‌شوند و آن زمان باید به فکر ارتقای روترهای وای‌فای خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • بر اساس شبکه
  • 3G

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!