در زمان خرید روتر وای‌فای به این ۷ نکته کلیدی دقت کنید

روترهای امروزی در مقایسه با روترهای نسل قدیم قابلیت‌های کاربردی متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این تنوع قابلیت‌ها باعث شده است تا شاهد عرضه روترهای متفاوتی به بازار باشیم. تنوع روترها باعث شده است خریداران در زمان انتخاب دچار تردید شوند. اما اگر به دنبال خرید یک روتر خوب هستید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید یک روتر باید به آن توجه داشته باشید این است که ارزان‌قیمت یا گران‌قیمت بودن یک روتر وای‌فای همیشه یک ملاک تعیین کننده نیست. شما باید روتر را بر مبنای نیازهای خود و مهم‌تر از آن قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند خریداری کنید. ما در این مقاله به معرفی هفت مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های کلیدی یک روتر وای‌فای خانگی پرداخته‌ایم. قابلیت‌هایی که امروزه جزء نیازهای اولیه هر روتری به شمار می‌روند. توجه داشته باشید که در زمان خرید یک روتر تنها نباید به نام شرکتی که محصول را ارائه کرده یا برچسب قیمتی که روی آن قرار گرفته بسنده کنید. برای دستیابی به یک شبکه وای‌فای پرسرعت و ایده‌آل باید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید.

قابلیت های کاربردی یک روتر عبارتند از:

1.دو بانده بودن

Related image

یک روتر دو بانده قادر است داده‌ها را روی دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز انتقال دهد. باند 2.4 گیگاهرتز با دستگاه‌های قدیمی سازگاری داشته، محدوده گسترده‌تری را پوشش داده، قدرت نفود خوبی داشته، برق کمتری مصرف کرده، اما در مقابل سرعت کمی دارد. در حالی که باند 5 گیگاهرتز از سرعت بالایی برخوردار بوده و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در حالی که فرکانس 2.4 گیگاهرتز از سوی همه دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود اما در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد تداخل شده و روی عملکرد سایر دستگاه‌ها تاثیر منفی بگذارد. به‌طور مثال اگر از یک صفحه‌کلید و ماوس بی‌سیم در مجاورت یک روتر وای‌فای استفاده کنید مشاهده خواهید کرد که در زمان به‌کارگیری شبکه وای‌فای ممکن است کلیدهای فشار داده شده روی صفحه‌کلید به درستی از سوی دانگل دریافت نشوند. این مشکل به واسطه تداخل فرکانس‌ها رخ می‌دهد. اما زمانی که از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده کنید مشاهده خواهید کرد که چنین مشکلی را نخواهید داشت.

2. استاندارد 802.11ac

Image result for ‫استاندارد 802.11ac‬‎

استاندارد جدید 802.11ac در مقایسه با 802.11n، 802.11g و 802.11b به لحاظ سرعت شبکه وای‌فای، محدوده پوشش‌دهی گسترده‌تر و سازگاری بیشتر عملکردی بهتر دارد. این حرف به معنای آن است که یک روتر 802.11ac به خوبی می‌تواند با دستگاه‌های مختلف منجمله دستگاه‌های قدیمی حتا آن‌هایی که  از 802.11ac پشتیانی نمی‌کنند کار کند. به واسطه آن‌که استاندارد ac با استاندارد n که دستگاه‌های قدیمی بر مبنای آن کار می‌کنند سازگاری دارد، اما در این حالت سرعت ارتباطی این دستگاه‌ها پایین از دستگاه‌هایی خواهد بود که از وای‌فای ac پشتیبانی می‌کنند. فراموش نکنید امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کنند.

3. MU-MIMO

Related image

روترهایی که فاقد قابلیت MU-MIMO هستند در عمل با محدودیت نسبتا بغرنجی روبرو هستند. به واسطه آن‌که در آن واحد باید داده‌ها را به سمت دستگاه‌های متصل به شبکه هدایت کنند. MU-MIMO به یک روتر اجازه می‌دهد خدمت‌رسانی به چند دستگاه را به شکل همزمان به گونه‌ای انجام دهد که سرعت انتقال داده‌ها بهبود پیدا کند. در این حالت مدت زمانی که هر دستگاه برای دریافت سیگنال به انتظار می‌نشیند کاهش پیدا کرده و سرعت شبکه نیز به شکل قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.

3. Quality of service
Related image

کیفیت سرویس که گاهی اوقات کنترل پنهای باند (Bandwidth Control) نیز به آن گفته می‌شود، قابلیتی است که به یک روتر اجازه می‌دهد دستگاه‌ها یا ترافیک خاصی را اولویت‌بندی کند. این ویژگی در اغلب روترها حتا روترهای ارزان‌قیمت نیز وجود دارد، اما فراموش نکنید که در روترهای ارزان‌قیمت کارایی این قابلیت محدود بوده و تنها قادر است کمترین یا بیشترین سرعت وای‌فای برای دستگاه‌های مختلف و توزیع ترافیک در شبکه را مدیریت کند. در حالی که در مودم‌های نسبتا گران‌قیمت‌تر به قابلیت‌های بیشتری همچون اولویت‌بندی پورت‌ها مختلف و نرم‌افزارها دسترسی خواهید داشت.

4. شبکه میهمان

اگر جزء آن گروه از کاربرانی هستید که تمایلی ندارند به مهمانان خود گذرواژه اصلی وای‌فای خود را بدهند در این حالت باید به سراغ قابلیت شبکه میهمان بروید. شبکه‌ای که به شما اجازه می‌دهد به شکل متمایز گذرواژه و نام کاربری خاصی را در اختیار مهمانان‌تان قرار دهید. این شبکه همچنین به شما اجازه می‌دهد سرعت اینترنت محدودی را در اختیار مهمانان قرار دهید. مزیت مهمی که شبکه مهمان دارد در این است که اجازه نمی‌دهد مهمانان شما در یک چشم برهم زدن اینترنت شما را مصرف کنند.

5. پورت‌های اترنت گیگابیتی

اگر به دنبال آن هستید تا به حداکثر کارایی ممکن دست پیدا کنید باید از وای‌فای به اترنت سوییچ کنید. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که Fast Ethernet و Gigabit Ethernet دو مفهوم متفاوت از یکدیگر هستند. در حالی که سرعت Fast Ethernet برابر با 100 مگابیت بر ثانیه است، اما در مقابل پورت‌های اترنت گیگابیتی قادر هستند سرعتی معادل 1000 مگابیت بر ثانیه را ارائه کنند. توجه داشته باشید که پورت اترنت گیگابیتی یکی از ملزومات اصلی برای شبکه‌های سریع خانگی به شمار می‌رود.

6. پشتیبانی از آنتن های خارجی
Related imageRelated image

در حالت کلی آنتن‌های خارجی پایداری بیشتر یک ارتباط وای‌فای را نسبت به آنتن‌های داخلی به ارمغان می‌آورند. این حرف به معنای محدوده وسیع‌تر و سیگنال‌های قدرتمندتر است.

ویزگی‌های غیرضروری یک روتر

در حالی که وجود یکسری ویژگی‌ها برای روترها مهم به شمار می‌روند، در مقابل وجود یکسری قابلیت‌ها خیلی مهم نبوده و وجود آن‌ها تنها یک مزیت ساده را به همراه می‌آورند.

1. کنترل والدین

برخی از روترها به شما اجازه می‌دهند یکسری محدودیت‌های زمانی و فیلترهای تحت وب را اعمال کنید. البته شما برای اعمال این محدودیت‌ها می‌توانید از ویژگی‌های از پیش ساخته شده ویندوز 10، اندروید یا مک و همچنین نرم‌افزارهایی که برای این منظور وجود دارند استفاده کنید.

2. USB Ports

یک روتر مجهز به پورت‌های یو‌اس‌بی به شما اجازه می‌دهد تا حافظه‌های فلش یا هارددیسک‌های خارجی را برای دستیابی به داده‌ها به روتر متصل کرده و به این شکل به هر دستگاه تحت شبکه‌ای اجازه دهید به این فایل‌ها دسترسی پیدا کند. این یک ویژگی مفید به شمار می‌رود، اما شما راهکارهای دیگری همچون ذخیره‌ساز تحت کلاود یا ذخیره‌سازهای NAS را نیز در اختیار دارید.

3. (Wi-Fi Protected Setup (WPS

WPS اجازه می‌دهد تا دستگاه‌ها بدون نیاز به وارد کردن گذرواژه به روتر متصل شوند. روشن کردن WPS روی روتر و دستگاه هوشمند باعث می‌شود تا یک ارتباط وای‌فای به ساده‌ترین شکل برقرار شود. اما WPS ایمن نیست. در نتیجه پیشنهاد ما این است که تا حد ممکن از این روش استفاده نکنید.

4. (Universal Plug and Play (UPnP

UPnP به دستگاه‌هایی که از روتر یکسانی استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد روی یک شبکه همدیگر را پیدا کنند. به‌طور مثال دو کامپیوتر می‌توانند فایل‌ها را به اشتراک قرار داده، فرآیند چاپ بی‌سیم را مدیریت کرده و کارهایی از این دست انجام دهند.

5. Mesh Network

روترهای مش برای خانه‌های بزرگ که که وسعت آن‌ها فراتر از توانایی پوشش‌دهی یک روتر معمولی است مناسب هستند. اما در مقابل این روترها گران‌قیمت هستند. اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید یا خانه شما چندان بزرگ نیست، ممکن است به این قابلیت نیازی نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • بر اساس شبکه
  • 3G

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!