راهنمای خرید مودم 4G

مقدمه

این روزها ابزار های مختلفی برای دسترسی هرچه سریع تر و بهتر به اینترنت به وجود آمده اند که هر کدام مزایا ومعایب و امکانات خاص خودشان را دارند . با ظهور نسل جدید اینترنت های (3G,4G,4.5G) به علت مزایای قابل توجهی از قبیل سهولت استفاده ، دسترسی  و جابجایی راحت فقط با خرید یک سیم کارت و سرعت بسیار قابل توجه در نسل جدید LTE بازار تجهیزات اینترنت و آی تی هم به کلی دستخوش تحولی جدی شده است که بی مصرف شدن تجهیزات اینترنت کابلی در آینده ای نزدیک، دور از ذهن نیست.در این مقاله سعی داریم تا شما رو با انواع مختلف روتر و مودم های 4G موجود در بازار ایران آشنا کنیم.البته در کشور عزیز ما اپراتور های اینترنت مخابراتی هنوز پوشش دهی کاملی حتی در شهر های بزرگ برای این بستر فراهم نکرده اند و برای برخی از کاربران اینترنت استفاده از مودم روتر های کابلی هنوز بهترین انتخاب است. با وجود راه‌اندازی نسل‌های سوم و چهارم اینترنت در اپراتورهای اول و دوم و سوم این امکان برای بسیاری از گوشی های پائین‌رده و حتی میان رده بازار برای استفاده از اینترنت پرسرعت با توجه به مشخصات فنی آنها امکان‌پذیر نیست. در این گونه موارد معمولا اپراتورها استفاده از مودم‌های همراه را برای کاربرانی که علاقمند به استفاده از اینترنت پرسرعت هستند اما گوشی‌های آنها امکان استفاده از این نسل از شبکه تلفن همراه را ندارد توصیه می‌کنند. این موضوع مخصوصا در مورد نسل چهارم اینترنت همراه ۴G بیشتر دیده می‌شود که عدم پشتیبانی از آن حتی در گوشی‌های هوشمند پرچمدار وارد شده به بازار ایران هم دیده می‌شود.

مودم همراه 4G

مودم همراه، محبوب‌ترین نوع مودمی است که در حال حاضر در بازار وجود دارد. این مودم‌ها باتری‌های مستقلی دارند و چون معمولا در آن‌‌ها خبری از نمایشگر رنگی پرمصرف نیست، عمر باتری‌ زیادی دارند و به همین دلیل بسیار محبوب شده‌اند. عده‌ای سوال می‌کنند زمانی که موبایل‌مان می‌تواند چنین امکانی را در اختیارمان قرار دهد و اینترنت سیم‌کارت را به اشتراک بگذارد، دیگر چه نیازی به خرید یک دستگاه جدید است؟ جواب ساده است: اولا اینکه استفاده از اینترنت در مودم سیم‌کارتی مانع از سریع خالی شدن باتری موبایل‌تان می‌شود. این موضوع حتما برای شمایی که از دیتای موبایلی استفاده می‌کنید، آشنا است. روشن بودن دیتای مویابل باعث می‌شود باتری موبایل‌ها به‌سرعت ته بکشد؛ اما در مودم همراه تنها وای‌فای گوشی را روشن می‌کنید و با استفاده از وای‌فای که به‌مراتب کم‌مصرف‌تر از دیتای گوشی موبایل است، ارتباط اینترنتی‌تان را برقرار می‌کنید. سازوکار این مودم‌ها کاملا مشابه تلفن‌های موبایل است .همچنین استفاده از مودم‌های همراه بسیار ساده است و هر کسی با هر میزان از اطلاعات هم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. یعنی اگر می‌توانید در یک موبایل جدید سیم‌کارت بیندازید و تماس برقرار کنید، با مودم‌های سیم‌کارتی هم می‌توانید به اینترنت وصل شوید.

البته این تنها مزیت استفاده از این مودم‌ها نیست و امکانات دیگری که در این مودم‌ها قرار داده شده می‌تواند دلایل قابل اعتنایی برای خرید این مودم‌ها باشد. از جمله این امکانات می‌توان به قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها میان دستگاه‌های متصل به مودم و استفاده از اینترنت همراه به صورت مشترک در میان چندین دستگاه با تعداد اتصال همزمان بیشتر اشاره کرد.

مودم‌های سیم‌کارتی به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول مودم‌هایی هستند که باتری داخلی دارند و می‌توان از آن‌ها برای اتصال به اینترنت در حال حرکت استفاده کرد. یعنی هر جا که بروید و هر جا که باشید، اینترنت را با خود همراه خواهید داشت. دسته‌ی دوم، مودم‌هایی خانگی هستند که درست مثل مودم ADSL، تنها در محیط‌های ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این مودم‌ها در مواقعی استفاده می‌شود که به ارتباط اینترنتی پرسرعت در محیط خانه نیاز است. از آنجا که مودم‌های خانگی مستقیما به شبکه‌ی برق وصل می‌شوند، مشکل تمام شدن باتری و نیاز به شارژ هم ندارند. دسته‌ی سوم که از دو گروه دیگر نسبتا قدیمی‌تر هستند و در این زمینه حق آب و گل دارند، مودم‌های دانگلی هستند که با استفاده از پورت USB به کامپیوتر وصل می‌شوند. در این نوشته می‌خواهیم شما را در خرید مودم سیم‌کارتی ۳G و ۴G راهنمایی و در هر دسته، بهترین مودم‌های موجود را معرفی کنیم.

1. مودم های وای فای دار و مودم های دانگل:

بیشتر مودم های همراه مجهز به شبکه ی بی سیم بوده و می توان به وسیله ی چند دستگاه به صورت همزمان به آن ها متصل گردید ولی برخی از مودم ها دانگل بوده فاقد WiFi می باشند و فقط با کامپیوتر یا لپ تاپ قابل استفاده اند.

2. مودم های باتری دار یا بدون باتری:

برخی مودم ها باتری داخلی نداشته ولی قابلیت جا به جا شدن در سطح کشور را دارند. دسته ی بعدی مجهز به باتری داخلی بوده و مدت زمان مشخصی از 4 تا 16 ساعت را شارژدهی می نمایند.مطمئناً باتری یک مزیت مهم به حساب می آید و اگر اهل مسافرت و اینترنت در هر مکانی هستید بهتر است مودمی را انتخاب کنید که باتری با ظرفیت بالاتری داشته باشد.

3. مودم ها از نظر تکنولوژی ارتباطی در شبکه ی اپراتورها:

دسته ی اول مودم های 3G یا همان دستگاه هایی که فناوری قابل پشتیبانی آن ها فراتر از HSPA+ نمی رود ولی با این حال باز هم می توان از آن ها در جهت اتصال به اینترنتی مطلوب استفاده نمود.

دسته ی دوم مودم های 4G LTE هستند که در کنار پشتیبانی از EDGE و 3G از شبکه ی 4G و LTE نیز پشتیبانی می نمایند و بالاترین سرعت ممکن اینترنت همراه را می توان با آن ها دریافت نمود.

دسته ی سوم مودم های Cat6 یا LTE پیشرفته یک نسخه با سرعت بالا از LTE است .Cat6 برگرفته از واژه ی Category ( به معنای دسته و طبقه ) است .در مورد Cat6 باید به سرعت دانلودی برابر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه اشاره کرد که واقعا خارق العادست !
گاهی اوقات عناوین زیر نیز برای معرفی LTE Advanced به کار میروند :

+LTE
+۴G
۴GX
۴٫۵G
۴G LTE ULTRA
LTE-A

مودم و شارژر همراه شیاومی مدل ZMI MF855 Power Router

مودم شیائومی

پاور بانک و مودم همراه ۴G شیائومی ZMI، روتری است که از شبکه های ‏‎۴G/3G‎‏ پشتیبانی می کند، این ویژگی برای افرادی که دائم در سفر هستند بسیار مفید است.‏
این روتر پاور بانک دارای سرعت بالایی است و مصرف انرژی پایینی دارد. سرعت دانلود تا ‏‎۱۲۰Mbps‎‏ و آپلود تا ‏‎۵۰Mbps‎‏ بوده که ۱۰ الی ۳۰ مرتبه از ‏‎۳G‎‏ سریعتر است. در این روتر پاور ‏بانک از یک باتری ۷۸۰۰ میلی آمپرساعتی توکار استفاده شده است که ‏این چیپ‌های کلاس جهانی نه تنها امن‌تر است بلکه عمر و دوام بالاتری نیز دارد و با یک بار شارژ کامل میتواند ۵۴ ساعت انرژی مودم را تامین کند. همینطور ‏۱۱ دستگاه وایفای می‌تواند بطور هم‌زمان به روتر پاور بانک ‏ZMI‏ متصل شود؛ همچنین این روتر پاور ‏بانک مجهز به یک پورت ‏USB‏ است. مزیت خریدن این دستگاه این است که فضای محدودتری را اشغال می کند و قیمتش نسبت به خرید تک تک این دستگاه ها کمتر است. همچنین نرم افزاری سازگار با سیستم عامل اندروید و iOS وجود دارد که می توان از طریق آن بعضی از ویژگی های مودم را تنظیم کرد.به جرات میتوان گفت یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار می باشد.

Modem Mart


Netgear Aircard 790s (AC790S) 4G

مودم AC790SAirCard 790S در رده دسته بندی LTE CAT6 با استاندارد 802.11ac Wi-Fi و فناوری تجمیع سیگنال برای ارائه شگفت آور سرعت دانلود تا رسیدن به سرعت 300Mbps است.این دستگاه دارای یک صفحه نمایش لمسی رنگ بصری، یک باتری طولانی مدت 2950 میلی آمپری و پشتیبانی از فرکانس 700 مگاهرتز می باشد که در ساختمانها پوشش خوب و سریع تری نسبت به شبکه 4G دارد.

  • اتصال 15 کاربر به صورت همزمان
  • پشتیانی از CAT6 LTE
  • سرعت دانلود تا 300مگابیت برثانیه
  • محدوده فرکانس 2.4 GHz و 5GHz
  • مدت زمان شارژدهی تا 11 ساعت
  • قابل استفاده به عنوان پاوربانک
  • صفحه نمایش لمسی 2.4 اینچی

Modem Mart

بهترین های مودم همراه 4G بر اساس برند :
Huawei :
Netgear :
سایر برندها :

 


 مودم 4G رومیزی و خانگی (CPE)

این دسته از مودم ها قابل حمل نبوده و فاقد باتری می باشند مناسب برای محیط کار و یا منزل جهت استفاده از اینترنت 4G می باشند.مودم های رومیزی دارای پورت Lan برای اتصال کامپیوتر و سایر دستگاهها و یا به اشتراک گذاری اینترنت می باشند.همچنین در برخی از مدل ها دارای پورت USB جهت به اشتراک گذاری اطلاعات و پرینتر می باشند.مودم های رومیزی به دلیل اندازه بزرگتر و قابلیت اتصال آنتن خارجی دارای گیرندگی سینگال قویتری هستند.

Huawei LTE CPE B315 Wireless 4G

مودم Huawei B315

 

مودم LTE CPE B315 شرکت هوآوی (Huawei)، یک مودم 4G با قابلیت نصب سیم‌کارت و استفاده از شبکه LTE Cat4 است که برای مصرف خانگی ساخته شده‌است. با چنین دستگاهی، می‌توانید بسته‌ی داده‌ی سیم‌کارت خود را فعال کرده و از اینترنت موبایل بهره ببرید. حداکثر سرعتی که برای دانلود و آپلود درون شبکه 4G برای این دستگاه ارایه شده، 150 مگابیت بر ثانیه و 50 مگابیت بر ثانیه است. LTE CPE B315 هم به صورت باسیم و هم بی‌سیم کار می‌کند. شما می‌توانید از قابلیت بی‌سیم این دستگاه در فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید یا در صورت نیاز، یکی از چهار پورت LAN آن‌ را به خدمت بگیرید. از میان این چهار پورت، یک پورت LAN به صورت LAN/WAN است که امکان استفاده از مودم‌های باسیم و اتصال‌های پوینت تو پوینت را در این مودم فراهم می‌کند.

Modem Mart


Huawei E5186-22a 4G LTE CPE CAT6 Router

بهترین های مودم رومیزی 4G بر اساس برند :
TP-Link:
D-Link:
Irancell:

 مودم دانگل (USB)

مودم‌های دانگل قدیمی‌تر از دو گروه دیگر هستند و جزء اولین مودم های همراهی ههستند که رونه بازار شدند. این مودم‌ها از طریق یک پورت USB برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و در اکثر موارد هم اینترنت را روی همان پورت USB به کامپیوتر تحویل می‌دهند. به این معنی که تنها روی کامپیوتر (لپ‌تاپ یا دسکتاپ) قادر به استفاده از آن‌ها هستید و نمی‌توانید از اینترنت آن‌ها روی موبایل و تبلت استفاده کنید. اما یکی دو مورد استثنا هم در این میان وجود دارد که اینترنت را از طریق شبکه‌ی وای‌فای هم پخش می‌کنند. به این دلیل که برای نصب این مودم‌ها و شروع به استفاده از آن‌ها معمولا نیاز است یک درایور نرم‌افزاری را روی کامپیوتر نصب کنیم، استفاده از مودم‌های دانگلی سیم‌کارتی روال استفاده‌ی سخت‌تری نسبت به دو دسته‌ی دیگر دارند.

Huawei E3372 4G LTE Cat4 USB Stick

مودم دانگل 4G E3372

مودم همراه هواوی Huawei E3372 نسخه به روز شده مودم همراه Huawei E3272 است که به صورت یک مودم 4G ( LTE) است. طراحی بدنه این مودم باریک ,کوچک و کاربر پسند و با مواد مات ساخته شده است.با این مودم می توانید تا سرعت باور نکردنی 150مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 50 مگابیت در ثانیه استفاده کنید. پشتیبانی از کارت حافظه تا 32 گیگابایت،قابلیت اتصال آنتن خارجی،بدون نیاز به نصب درایور،نشانگر LED از دیگر ویژگی های این مودم USB هست.

Modem Mart


Huawei E8372 4G Wireless Modem

مودم E8372

مودم بی‌سیم E8372 با قابلیت پشتیبانی از شبکه 4G است. این مودم به راحتی قابلیت برقراری ارتباط با لپ‌تاپ شما را داشته. به غیر از قابلیت پخش امواج وای‌فای که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم، قابلیتی کاربردی‌ در این مودم قرار دارد. این قابلیت به شما امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های خود را داده. شما به راحتی مودم را به لپ‌تاپ خود متصل کرده یا از طریق پورت Micro SD که در کنار بدنه این مودم می‌توانید فایل‌های خود را با بقیه به اشتراک گذاشته. این مودم قابلیت پشتیبانی از 10 کاربر به صورت همزمان داشته. در بدنه این مودم دو سوکت برای اتصال آنتن مدل TS-5 طراحی گردیده تا به راحتی برد مودم را افزایش داده. نشانگرهای LED روی بدنه این مودم شما را از میزان قدرت آنتن‌دهی و قدرت وای‌فای با خبر می‌کند؛ هم‌چنین با دریافت پیامک چراغی روشن شده تا شما را اگاه کند. این مودم کم وزن از استاندارد‌های b/g/n شبکه‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. قابلیت برقراری ارتباط با تمام سیتم‌عامل‌های سری ویندوز / لینوکس / مک امکان‌پذیر است. با معرفی این محصول در تمامی مکان‌ها اعم از محل کار، رستوران یا پشت فرمان ماشین در ترافیک شهرمان می‌توانید با اینترنت ارتباط برقرار کنید. از یاد نبرده که این محصول از پورت USB برای تامین باتری خود استفاده کرده؛ به همین دلیل برای اتباط با فندکی ماشین خود شما به یک مبدل فندکی به USB نیاز خواهید داشت.

Modem Mart

بهترین های مودم دانگل 4G بر اساس برند :
Huawei:
D-LINK:
IRANCELL:

سخن آخر

تعدادی از خریداران به اشتباه فکر میکنند که این دستگاه ها به خودی خود اینترنت دارند و یا دارای سیم کارت می باشد.خیر ، این طور نیست این ها فقط دستگاه های روتر بدون سیم کارت می باشند و باید برای آنها سیم کارت به همراه سرویس اینترنت خریداری شود.

اپراتور ها اقدام به فروش سیم کارت به همراه دستگاه مودم روتر 4G به صورت بسته های تجاری کرده اند که اطلاعات دقیق تر اون ها رو میتونید از وب سایت های سه اپراتور کشور- ایرانسل- همراه اول- رایتل مطالعه کنید.

 


برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • بر اساس شبکه
  • 3G

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!